Om mej

Här tänker jag skriva om det som berör mej i livet och även om mitt intresse för design i olika former. Därför blir det en salig blandning om Livet, design & sånt! Hoppas att du får glädje av min sida! Nedan till höger kan du se vilka ämnen som berörs och här kan du även följa mina projekt som jag håller på med. De hamnar under "Projekt". Varmt välkommen till min sida!

tisdag 24 juli 2007

Thaigryta som går snabbt att göra

Den här brukar jag göra säkert 1 gång i veckan och varierar innehåll lite efter vad jag har hemma. Det som är viktigast här är att ha kycklingfiléer och någon kokosmjölk, gärna någon som är smaksatt. Själv ÄLSKAR jag stark mat, men detta är bara att anpassa till sitt eget behov.

Detta är det jag brukar ha i: 2-3 port (ca 30 min totalt)
*2 stora kycklingfiléer
*2 gullök
*1/2 burk kokosmjölk el. liknande, se nedan
*Färska champinjoner, ca 10 st
(*Valfritt...ibland även paprika)

Använd en gryta (jag har en från Sagaform som är fantastiskt bra) och stek 2 gullök på svag värme tills löken är mjuk. Strimla kycklingen och stek den tills den fått en stekyta. Nu kan du hälla i kokosmjölken. Här kan du göra olika alternativ beroende på smak. Förr brukade jag hälla i en vanlig burk med kokosmjölk i och sen hitta kryddblandningar i påse för att få den där perfekta smaken. Nu har jag övergått mer till att ha en liten dos i av smaksatt kokosmjölk och för att slippa slänga det som är över, brukar jag hälla upp detta på fryspåsar för istärningar (finns att köpa på ICA m.fl.) och då är det jättesmidigt att ta några tärningar till nästa gryta! Perfekt ju! Nu finns det ju en uppsjö av olika smaker av kokosmjölk och här får du gå på känsla för vad du tror du tycker verkar godast. Det som skiljer är ofta styrkan, och sen finns också endel "grytbaser" som jag även har i då och då. Kom ihåg att det alltid går att minska styrkan om du gjort den för stark, häll i lite vanlig kokosmjölk eller vatten i allt så blir det bra! Jag brukar servera detta med basmatiris, som man såklart försöker göra under tiden, tar ca 30 min.

Inga kommentarer: